inspiratie

Blog: 10 tips voor het effectief én leuk gebruiken van een notitieboek

Blog: 10 tips voor het effectief én leuk gebruiken van een notitieboek

Blog: 10 tips voor het effectief én leuk gebruiken van een notitieboek

In dit blog delen we 10 tips om effectiever én leuker gebruik te maken van een notitieboek. Je notitieboek is een verlengde van jezelf. Je schrijft er je to do’s in, aantekeningen en misschien ook wel belangrijke herinneringen.

Juist omdat je notitieboek zo belangrijk voor je is, is het van belang om hem goed te gebruiken. En daar hebben wij de leukste tips voor verzameld en uitgewerkt!

Tip 1: Bedenk het doel voor je notitieboek
Het klinkt gek maar een specifiek doel voor je notitieboek helpt je bij het effectief gebruiken ervan. Is het notitieboek voor je werk? Of juist om privé meer overzicht te krijgen? Door een notitieboek een specifiek doel te geven zorg je voor overzicht. Gebruik dus verschillende notitieboeken voor verschillende doeleinden. Zorg dat ze een afwijkend uiterlijk hebben zodat je in een oogopslag ziet welk notitieboek je nodig hebt. En wist je dat je onze boeken kan personaliseren? We drukken jouw tekst op de voorkant van het notitieboek. Zo zie je snel wel notitieboek je in handen hebt!

Tip 2: Geef voorin aan over welke periode je het notitieboek gebruikt
Als je structureel een notitieboek gebruikt is het handig om voorin aan te geven in welke periode het boek is gevuld. Schrijf de startdatum op en zodra het boek vol is vul je dit aan met de einddatum.  

tips voor je notebook

Tip 3: Deel je notitieboek op in delen
Waarschijnlijk vul je het notitieboek niet enkel met to do’s. Maar schrijf je er ook aantekeningen in op. Of vul je hem met trackers of telefoonnummers. Deel je notitieboek op in delen om snel te vinden wat je zoekt. Bij tip 4 delen we hoe je dit op een eenvoudige en leuke manier kunt doen.

Tip 4: Maak tabbladen
Met washi tape maar je snel en op een leuke manier tabbladen in je notitieboek. Washi tape is plakband gemaakt van papier. Het wordt ook wel ‘decoratie tape’ gebruikt. Het fijne aan dit tape is dat het goed plakt maar je pagina’s niet beschadigd. Het is er in veel leuke ontwerpen en patronen waardoor je makkelijk kleur toevoegt aan je project.

Knip een stukje washi tape af van ongeveer 3 centimeter. Plak dit vervolgens aan de bovenkant van je pagina. Plak het een stukje op elkaar en vervolgens weer op de andere kant van je vel. Het overtollige tape knip je af. Het volgende tabblad plak je hier een stukje onder. Door telkens een andere kleur te gebruiken zie je snel welk deel van je notitieboek je nodig hebt!

Tip 5: Paginanummers & index
Geef je pagina’s een nummer en maak voorin je notitieboek een index of inhoudsopgave. Zo kun je snel de juiste notities terugvinden. Schrijf de paginanummers in de buitenste hoek van de pagina met een dunne pen of potlood. Als je je boek hebt opgedeeld in delen zoals omschreven bij tip 4 kun je al een inhoudsopgave maken. Dan hoef je alleen de juiste nummers bij de juiste onderwerpen te noteren.

Tip 6: Bewaar belangrijke informatie op één plek
Werk je met veel projecten? Of heb je te maken met veel collega’s? Dan is deze tip perfect voor jou! Door voorin of juist achterin je notitieboek ruimte te reserveren voor belangrijke informatie vind je deze snel terug. Denk aan projectnummers, telefoonnummers of adressen.  Let op: schrijf nooit wachtwoorden op!

Tip 7: Zet je doelen op een creatieve manier vast
Wellicht heb je doelen voor jezelf. Zoals het meer drinken van water, elke nacht genoeg uren slapen of gezonder eten. Met trackers kun je deze doelen op een leuke en creatieve manier bijhouden. Houd elke dag of juist wekelijks je doelen bij door ze in je notebook op te schrijven of te tekenen. Op dit Pinterest bord delen we inspiratie voor trackers: LINK.

Niet zo creatief of zin om zelf te gaan tekenen? Via deze pagina kun je een aantal trackers downloaden om uit te printen. Plak ze in je notebook en klaar is kees!

Tip 8: Leg je aantekeningen herkenbaar vast
Als je aantekeningen maakt tijdens meetings of seminars is het handig om deze direct gestructureerd vast te leggen. Geef je aantekeningen daarom herkenbare ‘tags’.

Ik gebruik zelf altijd deze:

A: Actie
B: Besluit
R: Risico
I: Issue (probleem)
Ster: Iets belangrijks

Maar je kunt ook tags kiezen die bij jou passen! Door in je aantekeningen direct aan te geven wat iets is vind je later de belangrijkste highlights terug.

Tip 9: Gebruik kleur
Je pen schrijft zwart of blauw. Al doorbladerend in je boek ziet dit er saai uit! Dus pak gerust eens een andere kleur pen, potlood of (markeer)stift erbij. Hierdoor geef je kleur aan je boek en dat maakt het een stuk vrolijker om in te werken!

Geef bijvoorbeeld onderwerpen in je inhoudsopgave dezelfde kleur als de tabbladen. Zo vind je nóg sneller het juiste onderdeel van je notitieboek terug. Of geef elke tag uit tip 8 een andere kleur en markeer die in je aantekeningen.

Tip 10: Laat je notitieboek en je planner samenwerken
Een notitieboek is bedoeld om in te schrijven. Wij hebben ook een handige planner die is gemaakt om je te helpen met het behalen van je doelen en het bijhouden van je to do’s. Leg je to do’s vast in je planner om effectiever te werken. Door je notitieboek en planner samen te laten werken zul je snel merken dat je effectiever gaat werken. Dat geeft rust!
Al deze tips kun je ook toepassen op je planner. Door dezelfde indeling en kleuren te gebruiken laat je zo de boeken voor jou werken op een manier die bij je past én ondersteunt in je dagelijks leven.

Volgende lezen

Client case: Notebooks voor collega's van Redmatters

Laat een reactie achter

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Gratis verzending

Voor bestellingen boven de €50,- (NL) en €75,- (BE)

Klantenservice

Ons team staat 5 dagen in de week voor je klaar!

Vertel een vriend

Deel je aankoop online en maak elke maand kans op €50,- shop tegoed

Veilig shoppen

Bij 1844 Notebooks kun je veilig online shoppen